8.6.2007

Tunnen toimineeni väärin mutta en tiedä mitä minun olisi pitänyt tehdä.

Olin matkalla kauppaan ja ylittämässä tietä, vasemmalta näytti olevan tulossa moottoripyörä mutta se oli vielä kaukana ja menin yli. Olin jo toisella puolella kun kuulin rysähdyksen, motoristi oli kaatunut ja paikalle ryntäsi iso joukko ohikulkijoita (en tiedä mistä he kaikki tulivat) jotka näyttivät määrätietoisilta ja hälyttivät apua ennen kuin itse olin suunnilleen ehtinyt tajuta mitä oli tapahtunut. He näyttivät tietävän mitä tekivät ja apukin oli lähellä kun tuo tapahtui paloaseman edessä (samassa paikassa olen nähnyt aiemminkin onnettomuuden jälkiselvittelyn, onkohan se jotenkin hankala katu?). En tiennyt mitä minun olisi pitänyt tehdä, mennä seisomaan joukon jatkoksi, kun muutakaan en olisi voinut tehdä (pitäisi käydä ensiapukurssi). Lähdin vain pois, en halua olla onnettomuustuijottelijakaan. Mitä tuollaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Paikalla oli jo auttajia ja apua hälytetty. Poistuminen tuntui kuitenkin jotenkin töykeältä. Motoristi nousi istumaan heti vähäksi aikaa, joten ainakin hän oli hengissä. Hänellä ei ollut mitään ajopukua, siitäkin taitaa tulla jo ikävät jäljet.
Ja sitten rupesin miettimään jos se oli jotenkin minun vikani, olin kuitenkin sen kadun ylittänyt ennen onnettomuutta. En kyllä tiedä miten se olisi voinut olla minun vikani, hän oli kaukana kun aloin ylityksen ja olin jo ehtinyt yli kun hän kaatui (minusta hän näytti kyllä menevän aika lujaa) eikä siinä ollut mitään äkkijarrutuksia tai muuta. Tänään aamulla kuulin radion uutisista että motoristien onnettomuudet ovat lisääntyneet tänä vuonna, tuo oli juuri sellainen uutisen kuvailema onnettomuus taajamassa, hyvissä sääolosuhteissa ja hyvillä teillä (tuokin oli pitkä suora ja taatusti motoristi huomasi esim. sen että olin aikeissa ylittää tietä). Kai minun olisi pitänyt jäädä paikalle ja ottaa selvää siitä ettei se ollut missään nimessä minun vikani. Äitinikin oli kyllä sitä mieltä ettei se voinut minun vikani olla, hän tietää sen paikan. Minulla on ehkä vähän liian herkkä syyllisyydentunto.
Epämiellyttävä olo jäi jutusta, tietysti sille motoristille vielä ikävämpi.


Ostin kaupasta mm. kaksi pulloa melkein alkoholitonta siideriä. Minulta kysyttiin paperit.

Ei kommentteja:

Blog Widget by LinkWithin