3.3.2007

Brimiltä löydetty meemi, kun taas kerran heräsin puoli kuudelta enkä saa enää unta (onneksi menin nukkumaan yhdeksän aikoihin, niin ettei kauheasti väsytä):

1. Mitä on yöpöydälläsi? Varsinaista yöpöytää minulla ei ole, tällä hetkellä nukun siinä sängyn päässä (kesällä täytyy siirtyä toiseen päähän jossa aurinko ei paista niin silmiin), jossa on kirjahyllylipasto, sen tasolla on pöytälamppu, herätyskello, kirja ja nenäliina varsinaisesti nukkumiseen liittyen. Tasolla on myös pieni intialainen hevostaulu, kehystetty Julia Vuoren postikortti, kaksi lasipurkkia täynnä kiviä, simpukankuoria ja irtokirjasimia, puinen vanha kankaanpainolaatta, hollantilainen seinäkaakeli parin sadan vuoden takaa ja 1900-luvun alun lasipositiivikuvia.
2. CD-levy, jota häpeät tunnustaa omistavasi? En häpeä oikeastaan mitään niistä, ehkä lähimmäksi pääsee yksi levy, jonka ostin 90-luvulla alekorista lähinnä kannen perusteella ja kävi ilmi että se oli jonkinlaista räppiä, tyyppi taisi olla ranskalainen tai saksalainen.
3. Käytkö öisin jääkaapilla? En muista koskaan käyneeni, yleensä onneksi nukun sikeästi aamuun saakka.
4. Elokuva, jonka aikana itkit? Kauheata kun en muista. En muista edes minkä elokuvan olen viimeksi nähnyt. Jonkun aikana muistan kyllä itkeneeni kauheasti ei niin kauan aikaa sitten mutta ei mitään käsitystä siitä mikä se oli.
5. Mitä pelkäät? Melkein kaikkea. Viime yönä ovikelloni sai kahdelta, olen sellaisissa tapauksissa aina varma jostain syystä että talo on tulessa. Meidän ovikellomme eivät ole ovissa vaan käytävän päässä, tarkoituksena ei varmaan ollut painaa minun ovikelloani, oven takana ei ainakaan ollut ketään.
6. Mikä eleesi paljastaa epävarmuutesi? Joissain tapauksissa levoton puheliaisuus.
7. Tunnetko ketään julkkista? Käykö äitini serkku, joka on suuri jyrsijä- ja naalipersoonallisuus ja jota haastatellaan radiossa aika tiuhaan? On hän tunnettu ainakin jyrsijä- ja naalipiireissä, kai.
8. Kuvaile sänkyäsi? Vuokranantajalta ehkä kymmenellä eurolla ostettu puinen ja kapea, saattaa melkein olla peräisin 70-luvulta. Patjoja on kaksi, minulla ei ole muuta paikkaa missä voisin säilyttää varapatjaani. Peitto on ihanan lämmin ja pehmeä mutta saisi olla minun puolestani isompi (nukun paremmin jos voin kaivautua useamman peiton alle turvaan, pitäisiköhän sitä kokeilla näihinkin uniongelmiin?). Pussilakana on ollut vuoden verran sama, pesen sitä kyllä mutta niin että se ehtii kuivua illaksi. Se on viininpunainen ja ihanan ylellisen puuvillasatiininen. Tyynyjä on neljä kun varatyynyillekään ei ole säilytyspaikkaa.
9. Oletko spontaani vai suunnitelmallinen? Suunnitelmallinen, haluaisin olla spontaanimpi. Tällä hetkellä yksi ahdistukseni aiheuttajista taitaa olla se etten voi oikein suunnitella tulevaisuuttani.
10. Kuka esittäisi sinua elokuvassa elämästäsi? Vaikeaa sanoa, en osaa ajatella että joku näyttelijä olisi näköiseni tai tyyliseni (varsinkin sen jälkeen kun teininä jostain oudosta syystä kuvittelin että Ringo Starrilla on samanlainen nenä kuin minulla (niissä ei ole muita yhtäläisyyksiä kuin että molemmilla on nenä) ja kaverini paheksuivat minua suuresti, en ole uskaltanut verrata itseäni keneenkään muuhun, kun minua paheksutaan kuitenkin).
11. Oletko koskaan pelannut räsypokkaa? En, mutta minulla on hämärä mielikuva siitä että olisin joskus pelannut pullonpyöritystä, jossa piti ottaa joku vaate pois jos ei halunnut vastata kysymykseen tai tehdä tehtävää.
12. Mitä kannat aina mukanasi? Kun lähden ulos tarkistan aina kolmeen kertaan että minulla on varmasti mukana lompakko, puhelin ja avaimet.
13. Mitä kaipaat lapsuudessasi eniten? Turvallista muuttumattomuutta, vaikkei se varmaan kauhean terveellinen tai kestävä olotila olekaan, ainakaan aikuiselle.
14. Oletko tyytyväinen nimeesi? Olen, kaikkiin nimiini. Toiseen nimeeni minulla tosin ei ole erityistä suhdetta mutta sekään ei ole mikään huono nimi.
15. Mitä kappaletta kuuntelit viimeksi? Piti käydä iTunesista tarkistamassa ja se oli näköjään 22 Pistepirkon Frankenstein, joka oli osa siivoukseni satunnaista taustamusiikkia (sain viimein siivottua, olen aika tyytyväinen itseeni, suhteettoman tyytyväinen)
16. Oletko ollut mukana koulunäytelmässä? Olen, parissa yleisöllekin esitetyssä. Ala-asteella luokan hienot tytöt perustivat näytelmäkerhon, jonne meillä hylkiöillä ei ollut asiaa tai sitten me emme vain halunneet olla heidän kanssaan. Muistan miten menimme koulun kirjastoon harjoittelemaan, meillä oli mukana hirveät kasat jotain vanhoja vaatteita ja teimme outoja improvisaatiojuttuja, jotka perustuivat Pekka Puupäähän. Suurin syy näyttelemiseemme taisi olla se että näytelmäkerhot saivat harjoitella tuntien aikana, lopulta opettajammekin taisi tajuta sen ja kerhomme lopetettiin. Varsinainen näyttämödebyyttini taisikin tapahtua hienojen tyttöjen Romeo ja Julia -versiossa, joka esitettiin kevätjuhlassa. Minä olin jonkinlainen lastenhoitaja, jolla ei tainnut olla vuorosanoja. Lukiossa meidän piti tehdä abeille näytelmä potkiaisiin, jokainen luokka teki vastaavalle ylemmälle luokalle. Meille kukaan ei kertonut että näytelmän piti ylistää ja mielistellä abeja, joten teimme oudon Hamlet-parodian, jonka käsikirjoitus löytyi jostain vahasta äikän kirjasta. Minä olin Hamletin ystävä (olin hyvin tyylikäs, zorrohtava musta hattu, mustat farkut ja musta poncho, viiksistä kieltäydyin). Parasta roolissa oli se että siihen kuului miekka, jolla minun piti tappaa Hamlet (joka sattui olemaan ehkä luokan ärsyttävin poika). Koulumme näytelmävarastoon oli sadan vuoden aikana kertynyt vaikka mitä, miekkojakin oli useampia. En halunnut mitään kevyttä muovimiekkaa, vaan valitsin metallilevystä tehdyn sapelin, jonka tappokohtauksessa työnsin Hamletin kainaloon, niin että sivusta katsottuna olisi ehkä voinut kuvitella että tapoin hänet. Siinä ei ollut mitään vaaraa, miekka ei ollut tippaakaan terävä mutta jostain syystä Hamlet tuntui pelkäävän sitä aivan suhteettomasti. Abit saivat äänestää suosikkinäytelmänsä ja me emme pärjänneet tietenkään hyvin mutta opettajat kehuivat meitä.
17. Pidätkö itsestäsi? Toisinaan.
18. Oletko tehnyt mitään laitonta? Ainakin kävellyt punaisia päin.
19. Pidätkö itseäsi söpönä? En varsinaisesti. Minun on edelleen vaikeaa ajatella että olisin kaunis tai sievä tai söpö tai mitään sellaista, olen kuitenkin päässyt vaiheeseen jossa ajattelen etten ole pahan näköinen. En kyllä erityisesti pyri söpöyteen.
20. Epämiellyttävin kotiaskare? Tiskaus, ehdottomasti. Se ei olisi niin epämiellyttävä, jos minulla olisi kunnollinen tiskipöytä, jossa se pöytä osuus olisi leveämpi kuin 15 senttiä ja jossa olisi toinen allas huuhtelua varten. Nyt minulla on pesuvati jota säilytän kylpyhuoneessa ja joka tiskatessa on hellan päällä.
21. Syötkö roskaruokaa? Aika harvoin, epäterveellinen syötäväni koostuu kaikenlaisesta makeasta.
22. Viilaatko kynsiäsi? Liian harvoin.
23. Miten pidät huolta ulkonäöstäsi? Eilen sain pidettyä enemmän huolta kuin yleensä, käytin hiusnaamiotkin, joka tekee hiukset aika ihanan kiiltäviksi.
24. Oletko koskaan laulanut karaokea? En, en ole laulanut julkisesti yläasteen laulukokeen jälkeen. Edes yhteislauluissa.
25. Mitä sanaa toistat paljon? En niitä yleensä itse huomaa, joskus kaikki oli hirvittävää, onneksi ole siitä päässyt eroon.
26. Seuraatko tosi-tv -ohjelmia? En seuraa tv-ohjelmia yleensäkään.
27. Oletko koskaan halunnut malliksi? Onneksi en, kun ei ole edellytyksiäkään. Olen ollut kyllä piirustusmallina, vaatetettuna sellaisena, se oli ihan hauskaa.
28. Seuraatko naapureidesi elämää? Sen verran että mietin miten tuskastuttava elämä alakerran kiroilevalla miehellä täytyykään olla kun hän kiroaa niin tunteella.
29. Oletko koskaan syönyt rautatabletteja? Pariinkin kertaan, voi olla että nytkin olisi syytä. Minulla on vähän taipumusta lievästi alhaiseen hemoglobiiniin.
30. Jos voittaisit 1000€, mitä tekisit sillä? Varmaan säästäisin tulevaan elämiseen, muutto kauhistuttaa jo nyt.
31. Mitä olet viimeksi maksanut käteisellä? Paljonko se maksoi? Pienen pussin karkkia, margariinia, palan palsternakkaa, puoli kiloa porkkanoita, palan lanttua, jauhelihaa ja neljä perunaa (arvaako joku mitä minulla oli eilen ruuaksi? sitä riitti onneksi tällekin päivälle ja huomiselle). Ne maksoivat 6,30.
32. Odotatko jo kesää? Tavallaan, silloin ainakin tiedän miten minulle käy.
33. Lasketko laudalla, bleidellä vai suksilla? Viimeksi vuosi sitten isolla muovikassilla.
34. Turhin juhla? Minusta juhlat ovat harvemmin tylsiä, uskon että elämässä on hyvä olla muutakin kuin arkea.
35. Mitä kieliä osaat puhua? Suomen lisäksi englantia, ehkä jotenkin ruotsia, saksaa muutaman lauseen ja pari sanaa hollantia (lukemaan pystyn sitä kyllä vielä yllättävän hyvin, siis jotain pieniä tekstinpätkiä joihin supermarket-hollantini sopii). Aika huono kielivalikoima ja -taito.
36. Edellinen matikan numerosi? Muistaakseni sain viimeisestä matikan kurssista jonkun huonon numeron, se oli kertauskurssi enkä ehtinyt tehdä kaikkea kerrattavaa. Saattoi olla nelonenkin. Muuten sain kaikkia mahdollisia numeroita kympistä alaspäin, yleensä seiskan tai kasin muistaakseni.
37. Onko sinulla lävistyksiä? Ennen oli korvissa reiät, jos se lasketaan.
38. Jos tulisit (/jos kumppanisi tulisi) nyt raskaaksi, mihin ratkaisuun todennäköisesti päätyisit? Pitäisin kun minulla ei ole mitään syitä aborttiinkaan.
39. Onko sinulla hyvä itsetunto? Ei, mutta parempi kuin ennen.
40. Onko paras ystäväsi sinua nuorempi vai vanhempi? Minulla ei kai ole varsinaista parasta ystävää, mutta ystäväni ovat ehkä yleisesti ottaen minua nuorempia.
41. Milloin olet viimeksi käynyt rautakaupassa? En muista olenko käynyt rautakaupassa sen jälkeen kun 15-vuotiaana sain valita värin huoneeni seiniin. Muistan että olin siellä isäni kanssa, äitini olisi saattanut estää minua valitsemasta sen tumman turkoosin sävyn. Minusta se oli ihana. Olen kyllä tuon jälkeen ostanut työkaluja Kodin Ykkösestä, lasketaanko se? Ja taisin tosiaan viime keväänä olla mukana kun ystäväni kävi katsomassa kaakeleita. Oliko se rautakauppa?
42. Mitä mieltä olet lapsityövoimasta? Voiko joku oikeasti vastata tällaiseen kyselyyn muuta kuin että vastustaa sitä?
43. Onko sinulla nälkä? On, pitäisi tehdä aamiaista.
44. Oletko hankkinut/hankitko mopokortin? En, en ole tainnut ikinä edes koskea mopoon.
45. Oletko sitä mieltä, että neonvärit toisiinsa yhdistettyinä ovat jotain kamalaa? Neonvärit yksinäänkin ovat kamalia.
46. Ripari vai protuleiri? Protuleiri, joka oli kaikesta huolimatta hyvä kokemus.
47. Teetkö kotitöitä? Ikävä kyllä niitä ei kukaan muukaan tee.
48. Pidätkö linnunlaulusta? Kyllä, varsinkin kesäaamuina varhain.
49. Haluatko isona naimisiin, omakotitalon, 2 lasta ja koiran? Se ei ole mikään erityinen unelma, varsinkaan koira ja omakotitalo. En ole kyllä haaveillut häistä eikä minulla ole ollut vauvakuumettakaan, en ole saanut päätettyä kanaani niihin. Ei se kyllä mikään painajainenkaan ole, varsinkin kun se on aika epätodennäköistä minun kohdalla.
50. Jos saisit aloittaa täysin uuden kouluaineen Suomen kouluissa, mikä se olisi? Yleinen eettinen ja maailmankatsomuksellinen aine uskonnon ja et:n tilalle.
51. Minkä asian parantaisit itsessäsi, jos voisit? Työttömyyden.
52. Mikä sinusta tulee isona? Toivottavasti työssäkäyvä medianomi työttömän medianomin sijaan. En kyllä tiedä haluanko tätä isommaksi.
53. Mitä aiot nyt tehdä? Ehkä alkaa laittamaan sitä aamiaista.
54. Haluaisitko muuttaa nyt pois kotoa? En haluaisi nyt, kun se kuitenkin pitää tehdä lähitulevaisuudessa.
55. Edes yksi hyvä puoli koulussa? On niitä montakin. Tällä hetkellä hyvältä puolelta tuntuu rutiini ja järjestelmällisyys, jotka tuntuvat työttömänä vaikeilta.
56. Kuinka monta levyä omistat? En tiedä, varsinkin kun suurin osa niistä on kylässä ystävän luona.
57. Oletko tehnyt jotain maailman parantamisen hyväksi? Aivan liian vähän. Olen rakentanut elämästäni sellaisen etten tarvitse omaa autoa, lasketaanko se.
58. Laitatko rahaa esim Punaisen ristin keräyksiin? Laitan, tosin liian vähän. Olen itse ollut kerääjänä kaksi kertaa, viimeksi viime Nälkäpäivänä. Se on yllättävän hauskaa.
59. Tiedätkö, mitä haluat tulevaisuudeltasi? Tiedän mutta en tiedä miten saan sen toteutettua.
60. Janottaako sinua tällä hetkellä? Ei erityisesti.
61. Mitä haluaisit juoda? Ehkä kaakaota, minulla on hyvää reilun kaupan kaakaota jonka voi sekoittaa veteenkin.
62. Miten vietät viikonloppusi? Tänä viikonloppuna tarkoitus on neuloa, käydä kaupungilla ja kävelyllä Tristiksen kanssa. Ja levätä.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mikä siinä Hamletissa haittas? Kysyn siksi, kun se on aina kiinnostavaa, jos jotain ihmistä ärsyttää joku toinen.

Näkymätön tyttö kirjoitti...

En tarkkaan muista tai osaa analysoida, siitä näytelmästäkin on jo kymmenen vuotta. Muistelen hänen olleen jotenkin omahyväinen ja niljakas, siis hän vaikutti minusta siltä, en tuntenut häntä se tarkemmin. Piti katsoa Googlella mitä hän puuhailee nykyään, oli päätynyt vähän yllättävälle alalle (ei yhtään yllättävän ensimmäisen tutkinnon jälkeen), kuvan perusteella hän oli suunnilleen saman näköinen kuin lukiossakin.
Toivottavasti hän ei oikeasti pelännyt sitä miekkaa.

Anonyymi kirjoitti...

Mutta yleensähän tuollaiset omahyväiset tyypit on aika lailla suosiossa, varsinkin naisten? Oliko sen vika ehkä siinä, että se ei ollut suosiossa, mutta oli siitä huolimatta omahyväinen?

Näkymätön tyttö kirjoitti...

Saattaa hyvinkin olla, hän ei todellakaan ollut naisten suosiossa (tai en minä tiedä, en liikkunut sellaisissa porukoissa joissa ihmiset pariutuivat ja kavereideni ja minun miesihanne oli yksi söpö nörtti, joka oli muita vanhempi vaihto-oppilasvuoden tai vastaavan jäljiltä. Hän kutsui matikanopettajaakin lempinimellä, järisyttävää). Toisaalta hän ei ollut naisia viehättävällä tavalla omahyväinen, vaan enemmänkin Lasse Pöysti esittää menneiden aikojen priimusta -tyyliin (inhosin lapsena Lasse Pöystin lukemia satuja, hän oli pelottava). Siis kaikkitietävä ja omahyväinen ja mielisteli opettajia. Voi olla että hän ärsytti minua sen takia että hän jollain tavalla muistutti minua (saattaa olla että minäkin vaikutin opettajien mielistelijältä ja omahyväiseltä).

Blog Widget by LinkWithin