26.3.2006

En näköjään osaa olla stressaamatta. Kun työ näyttää muuten valmiilta huomaan että äänet ovat kamalat, jossain matkan varrella niihin on tullut häiriötä. Olen kyllä huomannut sen aiemminkin, koeyleisöni ei huomannut mitään joten ehkä kyse ei ole niin vakavasta asiasta. Viitosen voin kyllä unohtaa arvosanana, siihen vaaditaan jakelukelpoista tuotantoa. Minun on kaikkea muuta. Olisi se muutenkin saattanut olla aika epätodennäköistä mutta kuitenkin ehkä mahdollista. Edellisen koulun päättötyöstä sain kolmosen, perusteluna oli että se, kuten muutkin työni, oli ihan kiva, teknisesti laadukas mutta jotain puuttuu. Tällä kertaa teknisestä laadusta ei juuri voi puhua mutta ainakin se on erilainen ja haastava. Läpi pääsen varmasti, ehkä se riittää.
Haluan takaisin sen hällä väliä -asenteen, ikävää tällainen viime hetken perfektionismi.

Ehkä he eivät arvostele sellaista osiota joka ei ole kuulunut koulutukseeni (dvd-koostaminen ja äänisuunnittelu). Ehkä saan rauhoituttua tiistaina. Tai stressaan huhtikuun loppuun, silloin työt arvostellaan, julkisesti. Ja sen jälkeen ne esitetään suurelle yleisölle (joka on yleensä hyvin pieni). Tekijä tietysti kertoo työstään ja valinnoistaan.

Kevät on tullut huomaamattani.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Voisitko vielä tuoda työhön uudestaan ääniraidat? Minullakin on muutamaan kertaan käynyt niin, että ääni on matkan varrella kärsinyt, mutta olen vain tuonut uudet ääniraidat alkuperäisestä lähteestä. Toisaalta jos työ on jo poltettu... Minäkin sain kolmosen opinnäyteestäni ja olin siihen pettynyt kun joki tyyppi oli saanut dvd-aiheisesta opinnäyteestä kolmosen ja koko työ näytti hetkessä netistä googlatulta. Minun kohdallani tosin totesivat, että päättivät juuri nostaa rimaa. Toisaalta minulla puuttui työstä projektin hallintaa käsitteleviä juttuja, jotka olin aikonut kyllä liittää mukaan. Ne vain unohtuivat vaihtarireissun aikana.


Fanta

Näkymätön tyttö kirjoitti...

En oikein voi, varsinkin kun epäilin että syynä on äänieditori ja enkä ehdi opetella uuden käyttöä tai edes löytää sellaista koululta (kaikki hyvät ohjelmat ovat aina lukkojen takana kellarissa), After Effectsissä ei tosiaankaan pysty kunnolla editoimaan ääntä. Lisäksi renderoiminen kestää aika kauan, puhumattakaan äänten sijoittelusta ja projektin säätämisestä kohdilleen. Olkoot.

Kolmosen saadakseen pitää täyttää nämä kohdat:
• aiheella selkeä yhteys alan kehittämiseen.
• taustatutkimuksessa ja suunnittelussa esiintyy joitakin puutteita.
• dokumentointi asiallista.
• tuotanto etenee pääsääntöisesti ongelmitta.
• jälkityöt ovat pääsääntöisesti hoidettu
• lähtökohdat ja esitystavan yhteys moitteeton, mutta ei välttämättä saavuta vielä selkeää, analyyttistä ja omaleimaista otetta.
• tuotoksen laatu on tyydyttävä ja vastaa suurelta osin sille asetettuja tavoitteita.
• julkaiseminen edellyttää muutoksia.
• opiskelija toimii kiinteänä osana työryhmää.
• opiskelija työskentelee pääsääntöisesti itsenäisesti ja käyttää hyväkseen tarjolla olevaa ohjausta sitä tarvitessaan. Opiskelija osallistuu tarvittaviin tuotantopalavereihin.

Se voisi olla tavoitteenani.
Yksi pahimmista traumoistani on se että kaikesta harrastuneisuudestani huolimatta en ikinä saanut koulussa ysiä parempaa numeroa kuviksesta. Ihan kiva mutta jotain puuttuu. Täälläkin saan yleensä parhaat numerot teoriakursseista, tosin animaatiosta taisin saada vitosen ja julkaisun taittamisesta. Ovat nelosetkin ihan hyviä numeroita. Ja kolmoset.

Scilla kirjoitti...

Pitääkö sinunkin sattumalta palauttaa opinnäyte nyt maaliskuun lopussa ja esittää huhtikuussa? Minulla on seminaari 26. huhtikuuta. :)

Onnea viimeisiin ponnisteluihin, minullakin riittää vielä tekemistä.

Näkymätön tyttö kirjoitti...

Vähän sama aikataulu on, niin kuin niilläkin koulumme opiskelijoilla jotka tekevät kirjallista osuutta (nyt voikin hyvin alkaa stressaamaan sitä). Nuo saattavat olla aika yleiset aikataulut, meillä ainakin vie tietyn aikaa sen jälkeen kun työ on valmistunut ennen kuin voi valmistua kokonaan.

Anonyymi kirjoitti...

Minä sain peruskoulussa pelkkiä kaseja kuviksesta ja lukiossa pelkkiä kymppiä. Käteen jäi vain hämmentynyt olo, että arvosteltiinko siinä sitten vain persoonaa eikä töitä. Peruskoulussa olin yksi muiden joukossa ja lukiossa taas tulin todella hyvin toimeen opettajan kanssa.


Fanta

Blog Widget by LinkWithin