11.1.2007

Olen pulassa. Olen kuvitellut että minulla on tilillä vaikka miten paljon rahaa ja että luottokorttimaksut (joululahjoja ja muita) ovat jo lähteneet sieltä. Tilillä olikin 190 euroa, luottokorttilasku 167 euroa (mukana marraskuussa ostettu digiboksi jonka kuvittelin jo tulleen laskutetuksi, täytyy perehtyä tuohon tarkemmin). Käteistä löytyy 28 euroa ja muutama viisisenttinen. Ja yksi plussaseteli. Eikä asumistuen ja työmarkkinatuen maksamisesta ole vielä tietoakaan.
Olen kyllä ollut viime aikoina liian huolimaton rahojeni suhteen ja luottokorttiin totuttautuminen vie oman aikansa, mutta suurin syy rahapulaani on se että fiksuna ihmisenä olin laittanut vuokrani kaksi kertaa maksupalveluun... Toivon että saisin toisen vuokrasumman takaisin, jos en saa niin ainakin olen maksanut helmikuun vuokrankin. Ehkä tuistanikin tehdään päätöksen, enkä minä ainakaan nälkään kuole. Ärsyttää vain oma typeryys.

14.50: Vuokranantaja palauttaa vuokran, joten ei tarvitse kuin selvitä sen saapumiseen ja totta kai tuolla rahasummalla selviän (miinus noin 23 euroa työnäyteprinttien laskuun, kunhan se tulee. Niistä tuli muuten todella hienon näköisiä, painon uusi väridigikone on suunnattomasti parempi kuin se mitä itse käytin harjoittelussa).

4 kommenttia:

Lord B. kirjoitti...

Oma kokemukseni on, että tuollaiset tuet tulevat yllättävänkin nopeaa - itse kun eräänä kesänä työttömänä ja kesäkurssittomana opiskelijana hain tukia, niin kesti vain muutama päivä. Uskon siis, ettei sinulla hätää ole, vaikka juuri tällä päivämäärällä et voikaan käteisen kanssa lähteä viettämään iloista ja rappiollista kulutusjuhlaa.

Näkymätön tyttö kirjoitti...

Hain tukia viime perjantaina, viikko ei nyt ole niin pitkä aika (vaikka siltä se tuntuu kun joka päivä käy katsomassa Kelan sähköisestä asioinnista onko mitään tapahtunut). Ja voin vasta huomenna palauttaa lapun, jonka perusteella ensimmäiset 10 päivää maksetaan (olenko vasta ollut työttömänä sen 14 päivää tai 15 vai mikä se aika onkaan, tuntuu pidemmältä), joten siitä ei varmaan mitään päätöstä ole voitu tehdäkään. Ja ehkä asumistukea ei voi määrätä ennen kuin on maksupäätös työmarkkinatuesta.
Ei tässä muutenkaan ole kauheaa hätää, jos oikein huonosti käy niin maksan luottokortilla tai lainaan vanhemmilta. Minulle on tulossa vähän töitäkin, pitää selvittää miten 10 tunnin työskentely vaikuttaa tukiin.

Hansu kirjoitti...

Riippuu täysin oletko oikeutettu työmarkkinatukeen vai päivärahaan. Jos saat työmarkkinatukea menee reilu kuukausi siitä, kun olet ollut työtön. Niin ja 5 ensimmäistä arkipäiväähän ovat sitten omavastuuta (eli niistä ei makseta penniäkään). Olen hyvinkin tottunut näihin tukiin.

Aina kannattaa olla edes vähän töissä. 10 tuntia ei hirveästi vaikuta siihen tukee, kyllä se sitä vähän alentaa, sekin riippuen täysin palkasta. Ne laskevat Kelassa sitten sovitellun rahan sulle. Mulle on tullut syyskuusta asti soviteltua työmarkkinatukea,koska olen tehnyt joka kuukausi jotain työtä. Kyllä ne sieltä on aina jotain maksanu!

Ei kannata hätäillä, tarkkaile palveluja ja voithan aina soittaa Kelalle ja kysyä mikä on asian laita. Ne muuten Kealalla odottaa ensin lausuntoa työkkäristä. Sitten vasta saavat tehdä sulle päätöksen ja alkaa maksaa jotain tukea... Jaksamista paperisotkujen kanssa!

Näkymätön tyttö kirjoitti...

10 tuntia on 400 euroa, se saattaa vaikuttaakin (työt olen joka tapauksessa luvannut tehdä, samaa kuin tähän astikin). Täytyy kysyä huomenna kun käyn viemässä lapun, postissa se kulkee liian hitaasti. En täytä työssäoloehtoa, niin se on se työmarkkinatuki. Lapussa sanottiin että rahat ovat tilillä viikon kuluessa lapun täyttämisestä, ja tietysti tuo toinenkin täytyy olla täytettynä, ensimmäisessä palauttamassani ei ollut tarpeeksi päiviä sitä ensimmäistä 10 päivän erää varten (plus tietysti se 5 päivän omavastuu). Olin viimeksi työmarkkinatuella vuonna 2002, osaan kyllä asiat ihan hyvin mutta vähän pitää palauttaa muistiin. Ainakaan ammattikoulutettuna ei tarvitse odottaa viittä kuukautta. Sain lausunnon työkkäristäkin heti, lautakuntaan jos olisi mennyt niin tietysti aikaa olisi mennyt huomattavasti enemmän. Kyse on siis Kelasta, tai tuosta yhdestä paperista.

Blog Widget by LinkWithin