13.8.2008

Mehikasveja ja etikkaa ja sämpylöitä

Olen aika iloinen siitä että olen saanut viime aikoina kiinnostuttua taas uusista asioista. Kuten vaikka siitä metallilankavirkkauksesta. Tunnen kyllä vähän syyllisyyttä siitä että suurin innostukseni siihen on kadonnut, mutta luulen että vain toistaiseksi. Ja materiaalit olivat halpoja niin ettei haittaa vaikka ne odottaisivatkin askartelukaapissa vähän aikaa. Minulla on vähän paha tapa ajatella että kaikki pitäisi tehdä heti ja myöhemmäksi siirtäminen merkitsee jonkinlaista epäonnistumista. Sama pätee ehkä vähän neulomiseenkin, en ole saanut tai ehtinyt neulomaan viime aikoina ja tunnen siitä lievää syyllisyyttä, mikä on tietysti aika tyhmää. Eiköhän se into tule taas, nyt on muutakin tekemistä ja on parempi olla vaikka ulkoilemassa mustikoiden parissa nyt kesällä. (aloitin kyllä alkuviikosta neulomaan lapasia, elän jo syksyä).
Uusin kiinnostuksen kohteeni on ruukkuun tehtävä pienoispuutarha, sellainen jossa voisi olla vaikka pieni "lammikko" tai puutarhamaja. Olen etsinyt netistä tietoa ja luulen että minulle sopisi parhaiten mehikasvipuutarha, sitä ei tarvitsisi kastella kauheasti ja ei ehkä tarvitsisi pelätä että kasvit kasvaisivat liian suuriksi (toisaalta minulla ei juuri ole sitä pelkoa muutenkaan). En kyllä haluaisi aavikkoteemaista niin kuin näkemäni tuntuvat usein olevan, mikä tietysti sopii mehikasveille. Minulla on aika paljon hauskoja kiviä ja simpukankuoria tallessa, niistä voisi tehdä jotain. Pieni luinen Buddhanikin (tai ajattelen sitä Buddhana mutta oikeasti se näyttää enemmän esim. Kongfutselta, sillä on nimittäin pitkät viikset) voisi sopia puutarhaan, ehkä siitä tulisi aasialaisvaikutteinen aavikkopuutarha? Olen menossa perjantaina kaupungille, voisin käydä tutkimassa valikoimia ja hintoja silloin. Vinkit ovat tervetulleita.
Viime aikoina ei-kaktusmehikasvit ovat alkaneet näyttää minusta kauhean hauskoilta. Vaikka tämä tai tämä tai tämä.

Olen muutenkin ollut kodinhoidollinen viime aikoina.
En ole aiemminkaan käyttänyt kauhean vahvoja pesuaineita, lähinnä tiskiainetta ja Mäntysuopaa mutta selviäisin mieluummin vielä vähemmällä (ja halvemmalla!). Olen kuullut kehuja etikasta ja ruokasoodasta ja ne näyttivätkin tehoavan aika hyvin. Ruokasoodalla sai hangattua pinttyneitä tahroja keittiöni tasosta ja tiskipöydästä, etikkavesi taas puhdisti kaakelit aika hyvin. Paremmin nuo onnistuivat kuin tiskiaineeni. Ikkunatkin pesin (äitini avustuksella ja se oli silti hankalaa), etikkatiskiainevedellä ja mikrokuituisella ikkunaliinalla, joka oli aika kätevä, sen jäljiltä ei tarvinnut kuivata ikkunaa. Kättä se kyllä rasitti.
Yritän myös välttää vaalean leivän ostoa, lähinnä koska kyllästyin kaupan runsaskuituisten leipien valikoimaan. Olen leiponut melkein kerran viikossa sämpylöitä, jotka ovat kyllä aika hyviä. Eivät välttämättä kauhean kauniita mutta sillä ei ole niin väliä.

Ei kommentteja:

Blog Widget by LinkWithin