24.10.2008

Unettomuutta ja häntäluu ja unta ja halpaa ruokaa

Taidan jännittää huomista Helsingin matkaa. Heräsin tänään kahdelta ja jostain syystä päätin nousta ylös vähäksi aikaa (yöllä arvostelukykyni ei ole parhaimmillaan). Tällä kertaa tein yksityiskohtaista listaa joululahjoista (apuna löytämäni malli) jotka minun pitäisi tehdä. Jos onnistun niin kaikki lahjani ovat käsintehtyjä, minun lahjalistani on onneksi aika lyhyt. Selviän myös aika halvalla, luultavasti tarvitsen vain vähän mustaa lankaa (ellen pura yhtä villatakkia, jota en ikinä käytä) ja tukevaa vaaleaa kangasta ja ehkä lisää magneetteja (niitä saattaa olla kyllä tarpeeksi) ja sellaista materiaalia johon voi tulostaa kuvan ja joka sitten silitetään kiinni kankaaseen. Se on noista kallein mutta suunnitelmissa olisi ostaa yksi paketti puoliksi ystävän kanssa.
Kaksi kuukautta jouluaattoon eli ei oikeastaan mitään. Jos tekee lahjat itse siis.

Laahustin eilen kauppaan lähimetsän kautta. En tiedä olinko väsymyksestä varomaton vai oliko maa liukas vai mitä mutta menetin tasapainoni ja tömähdin takapuolelleni kivelle. Häntäluuni ei oikein tykännyt, se ei onneksi ole niin kipeä etten voisi lähteä huomenna matkaan tai tehdä muutakaan mutta se on vähän epämukavan tuntuinen. Lapsena harrastin paljon tuolilla keinumista, häntäluu tuli tutuksi silloin.

Näin unta että minulla, tai unen päähenkilöllä, oli vauva. Sen nimi oli Arvo.

Olen viime aikoina miettinyt tietysti aika paljon rahaa ja sitä mihin sitä käytän, esim. ruokaan. Kuvittelen että selviän alle 150 eurolla kuussa, tai jopa alle satasella, esim. parilla kympillä viikossa. Se vaatii kyllä tarkkaavaisuutta ja itsekuria ja jos minulla vain on enemmän rahaa olen käyttänyt sen. Joten ehkä en selviä sillä summalla? Tein kuitenkin huvin vuoksi listan elintarvikkeista joilla kuvittelen selviäväni kuukauden (tässä neljä viikkoa), jos olen kiltti. Listalla ei ole tiskiaineita ja wc-paperia ja sellaista jonka kulumista on vaikeaa arvioida, niihin menisi ehkä 15 euroa kuussa tai vähemmän. Eikä siinä ole herkkuja, niihin minulla menee köyhänäkin liian paljon. Eikä ulkona syömisiä ja kahvilassa käyntejä, mutta niitä en tiukalla budjetilla harrasta. Ja luulen että olen unohtanut jotain oleellista tai arvioinut väärin määriä. Ja lista olettaa että syöjällä on pakastin täynnä marjoja, joihin ei enää tarvitse käyttää rahaa. Ja että kaapeissa on jotain mausteita ja sokeria ja sellaista.
Mutta joka tapauksessa lista on tässä:
maustamatonta jogurttia litran purkissa x 4 tai 5 (tätä saa halvemmalla Rainbow-versiona mutta yleensä ostan Ingmanin)
banaani, useampi kilo (taidan syödä vähän liikaa banaaneja mutta ne ovat niin käteviä jogurtin kanssa)
pellavansiemeniä
Kuidukas-leseitä (että voi tuntea olonsa terveelliseksi, molempia voi ripotella jogurtin päälle ja laittaa sämpylöihin, muun muassa)
teetä (minun pitäisi ostaa lisää mutta juon nyt kaapistani löytyneitä teenjämiä, tällä hetkellä rooibosta, yleensä jotain vihreää. Tässäkin voisi säästää enemmän, ostan teeni tee- ja maustekaupasta jossa 100 grammaa maksaa noin kolme ja puoli euroa mutta haluan kunnon teetä ja kieltäydyn pussiteestä kotona)
sämpyläjauhoja, nelisen kiloa (käytän sellaisia joissa on useampaa viljaa ja siemeniä)
kuivahiivaa, paketti riittää kuukaudeksi jos leipoo joka viikko (niin kuin yritän tehdä ja olla ostamatta leipää)
näkkileipää (jos ei ole jaksanut leipoa / tekee mieli ruisleipää)
margariinia, paketti tai pari riippuen siitä leivonko jotain sellaista mihin sitä tarvitsee
soijarouhetta (minulla on tällä hetkellä kolmea sorttia mutta yhdellä pussilla selviäisi varmaan koko kuun, vaikka sitä ripottelisikin vähän jogurtin päälle)
vihreitä papuja pakkasesta, pari pussia
herneitä pakkasesta, pari pussia niitäkin
nuudeleita
tomaattimurskaa
puurohiutaleita
öljyä, ostan yleensä halvinta mahdollista rypsiöljyä
tumma makaronia pari pussia
maitoa, 1 litra
kananmunia, luomu, 1 paketti
juustoraaste (edullisempaa olisi tietysti ostaa kokonainen juusto mutta ne ovat liian kalliita, jotenkin tuntuu edullisemmalta ostaa tuo yksi raastepussi. Nuo ainekset ovat vähän poikkeuksellisia ja tulevat makaronilaatikkoon, siitä riittää ruokaa kuudeksi ateriaksi)
porkkanoita, ainakin neljä kiloa (nuudelikeittoon, makaronilaatikkoon, muuten vain syötäväksi)
perunaa, 3 kpl (jos tekee mieli keittoa, siihen tulee myös soijarouhetta, nuudeleita, herneitä, papuja ja porkkanaa. Ja ehkä myös palsternakkaa ja linssejä)
raejuustoa, aika paljon (olen alkanut ostamaan sitä, se tuntuu vähän kalliilta mutta sallin sen kun saan raejuustosta arvokasta proteiinia)
soijakastiketta (nuudeli-soijarouhe-papu-herne-paistoksen maustamiseen)
hedelmiä, mikä vain on halpaa

"Syö enemmän ja laihdu" -dieettini tuntuu toimivan, yllättävää kyllä. Parissa viikossa minulla on hävinnyt melkein kaksi kiloa. Toivottavasti suunta pysyy samana.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Toivottavasti sinua lykästää työn suhteen! On rankkaa laskea ruokarahoja koko ajan.

Jonsu kirjoitti...

Hei! Sulla on aika lailla samanlainen ruokatilanne menossa kuin itselläni. Paljon on kokattava itse, jotta saisi ruokakustannuksissa säästettyä.

Blog Widget by LinkWithin