13.5.2005

Naiset

Olen erehtynyt tutkimaan internetia tuttujen ja turvallisten keskustelualueideni ulkopuolella. En ole aikaisemmin oikein tajunnut miten paljon löytyy miehiä jotka ovat toisaalta suunnattoman katkeria ja vihaavat naisia (ei erityisen hyvä asenne, jos joskus sattuu tapaamaan mukavan naisen) ja toisaalta kaipaavat rakkautta. Ehkä se on lohdullista kaltaiselleni suhteellisen mukavalle ja kunnolliselle naiselle.

Naiset ovat ilmeisesti tälläisiä:
1. He haluavat rikkaan miehen.
2. He haluavat uskomattoman komean, filmitähtimäisen miehen.
3. He haluavat rentun.
4. He haluavat jonkun elättämään äpäriään.
5. He haluavat miehen joka juo.
6. He haluavat trendikkään miehen.
7. He ovat akateemisia eikä heille kelpaa alemmin koulutetut.
8. He ovat peruskoulun käyneitä siivoojia ja etsivät rikasta miestä.
9. Heille ei kelpaa kiltti ja kunnollinen mies.
10. He ovat tunteettomia ja laskelmoivia.
11. He harrastavat yhden yön juttuja.
12. He eivät ole kiinnostuneet sitoutumisesta.
12. a ellei mies ole rikas, komea ja korkeassa asemassa.
13. Naisten on helpompi löytää seuraa ulkonäöstä huolimatta.
13. a jos ei rakkautta niin ainakin seksiseuraa.
14. Naisilla on kaikin puolin helpompaa.
15. Naiset haluavat miehen jolla voi kehuskella ystävilleen.

Ensin täytyy sanoa että molemmista sukupuolista löytyy idiootteja, varmasti yhtä paljon (mukaanlukien aika monet näistä asioista vaikka jonnekin Ilta-Sanomien keskusteluihin kirjoittavat). Minun tuttavapiiriini kuuluu aika vähän todella kamalia naisia tai miehiä. Heihin varmaan törmää paikoissa joissa en käy, vaikka baareissa.

Vastalause:
1. Minä en halua olla köyhä. En halua suunnatonta taloa, loputtomia matkoja tai loistoautoja, mielummin olisin ilman. Haluan kuitenkin olla sen verran varakas että pystyn ostamaan juustoa jos haluan (ja jättämään kauppaan sen kaikista halvimman), haluan pystyä ostamaan laadukkaita vaatteita, haluan ostaa silloin tällöin kirjoja. En halua luksuselämää mutta en jatkuvia rahahuoliakaan. Jos saan töita minun pitäisi tienata tarpeeksi. Työttömänäkään tuskin haluaisin miestä vain elättäjäksi.
2. Minusta todella komeat miehet ovat pelottavia. En osaa suhtautua heihin luontevasti. Toisaalta kauneusihanteeni poikkeavat Hollywoodin ihanteista. Yksikään ihastuksistani ei ole ollut uskomatton komea (tuntuu törkeältä kirjoittaa noin, olisiko parempi jos sanoisin etteivät he olleet teini-idolityyppiä). Minun täytyy kuitenkin pitää toisen ulkonäöstä ja pitää häntä viehättävänä.
3. Minä en pidä rentuista. Minun mielikuvissani renttu on ihminen johon ei voi luottaa, joka pettää joka tavalla, joka juo, suoraan sanottuna entinen naapurin mies. Kaikenlaiset rentut tuntuvat liittyvän baareihin. Sen tyyppinen elämä ei kiinnosta minua.
4. Yksinhuoltajuus ei ole aina naisen oma syy, eivätkä kaikki yksinhuoltajat metsästä miehiä. Luulen että kauheita yksinhuoltajia on vain murto-osa. Yksinhuoltajuus ei varmaan ikinä ole helppoa. Minun on vaikeaa kuvitella itseäni yksinhuoltajana, vaikka joskus ajattelinkin että haluan lapsen mutta en miestä (14-vuotiaana!) , niinpä minun on aika vaikeaa ymmärtää millaista heidän elämänsä on. Vaikeaa sen kuvitteli olevan miehillekin.
5. Minä olen aina ajatellut ettei raitis nainen kelpaa, raittiit miehet eivät taas kelpaa naisille. Miksemme me tapaa toisiamme? Kun en käy baareissa tai muissa pariutumispaikoissa en yksinkertaisesti tutustu toiseen sukupuoleen, ehkä sama pätee raittiisiin miehiinkiin. Minä ottaisin mieluiten miehen joka ei käy baareissa. Minä kun en niissä halua käydä niin vapaa-ajanvietto voisi olla vaikeaa.
6. Trendikkäisiin miehiin pätee sama kuin komeisiinkin, he pelottavat minua. Itse en ole trendikäs, suosin mieluummin ajatonta tyyliä enkä ole erityisen kiinnostunut muodista tai kampauksista tai vastaavista (tänään tasoitin hiukseni kynsisaksilla, näin pitkissä ja kihartuvissa hiuksissa on se hyvä puoli ettei pientä epätasaisuutta huomaa). Trendikkäät miehet tuntuvat myös käyvän baareissa ja kuntosalilla ja rullaluistelevan, täysin vieraita toimintoja minulle. Kyse on kai samantasoisen ja -tyylisen miehen etsimisestä, jotenkin tuntuu siltä ettei trendi-ihmisellä voi olla samanlainen maailmankuva kuin minulla. Ja varmasti tuntisin itseni huonoksi kun en meikkaa tai laita hiuksiani.
7. Minä en ole akateeminen mutta korkeakoulussa (amk:tkin ovat korkeakouluja). Tuttavapiirissäni useimmat ovat opiskelijoita, joka yliopistolla tai ammattikorkeassa ja kaikki ovat ylioppilaita. Samassa tilanteessa oleviin tutustuu helpommin. Minulla ei ole periaatteessa mitään ammattikoulun käyneitäkään vastaan mutta olen joskus törmännyt ei-ylioppilailla tiettyyn yleissivistyksen puutteeseen ja näköalattomuuteen. Ehkä koulutus tai ammatti vaikuttaa jonkun verran, täysin ihmisestä riippuen. En arvosta koulutusta koulutuksen vuoksi vaan sen millaiseksi se ihmisen tekee. Korkeakoulutetuista vain löytää todennäköisemmin "minun kaltaisiani" ihmisiä.
8. Naisista kai suurempi osa on korkeakoulutettuja kuin miehistä. Kuinka paljon ahneita siivoojia mahtuu siihen ei-korkeakoulutettujen joukkoon?
9. Minulle kyllä kelpaisi kiltti mies. Tai hyvä mies. Kiltteyttäkin on monenlaista, pahimmillaan se johtaa siihen ettei ole mitään omia mielipiteitä tai niitä ei ainakaan uskalla ilmaista (tiedän kokemuksesta varjovuosiltani), se ei ole hauskaa. Mutta muuten arvostan kiltteyteen liittyviä piirteitä, luotettavuutta, rehellisyyttä ja vastaavia. Tai mistä minä tiedän kun en ole koskaan rakastunut, ehkä seurustelemattomuuteni johtuukin siitä etten käy baareissa ja tapaa niitä pahimpia yksilöitä.
10. Minä pelkään olevani tunteeton. Olen oikeasti huolestunut siitä. Laskelmoiva en tunnusta olevani.
11. Minä olen liian neuroottinen yhden yön suhteisiin. Tunnustan menettäneeni neitsyyteni tuntemattomalle (tai ihmiselle jota en ollut ennen tavannut) ja sitä olen katunut ja vatvonut kohta neljä vuotta. Kauhistuttaa ajatellakin mielenterveyteni tilaa jos harrastaisin sitä jatkuvasti.
12. Minun on vaikeaa kuvitella asuvani toisen ihmisen kanssa. Tai olevani naimisissa. Ei sillä etten pystyisi sitoutumaan, mutta pelkkä säännöllinen tapailukin tuntuu liian vaikealta.
13. Minun ei ainakaan ole ollut helppoa löytää seuraa, vaikken aivan kamalan näköinen edes ole. Ujot sukupuolesta huolimatta jäävät helposti yksin.
13. a Uskon kyllä että olisin internetistä löytänyt seksiseuraa jos olisin oikeasti halunnut. Joskus ajattelin että jos olisin neitsyt 25 vuotiaana olisin etsinyt jostain miehen, tuskin olisin ja onneksi ei tarvitse. Minua ei kiinnosta pelkkä seksiseura enkä pelkää yksinoloa niin että seurustelisin kenen tahansa kanssa.
14. Voin lahjoittaa 14 vuotta kestäneet kuukautiskipuni kenelle tahansa miehelle, sitten elämäni varmaan olisi täydellistä kun ei minulla muita ahdistuksen syitä voi olla. (täytyy kyllä sanoa että e-pillerit ovat hyvä keksintö)
15. Jos joskus alkaisin seurustelemaan en varmaan kehtaisi puhua siitä kenellekään, se tuntuisi nololta. Ehkä sen takia että olen näinkin vanha. Jos miehellä olisi hyviä ominaisuuksia varmasti niistä puhuisin (siinä vaiheessa kun olisin kehdannut tunnustaa seurustelun), en sen takia että se kohottaisi statustani vaan samasta syystä kuin kehun siskonikin lahjakkuutta muille, mikä se syy sitten onkaan.
(fiksummankin tekstistä olisi varmasti saanut aikaan).
(ja täytyy varmaan sanoa ettei minulla miehiä vastaan mitään erityistä, ainakaan miehiä yleensä. Jotkut miehet ovat kamalia, samoin kuin jotkut naiset. Internetistä tuntuu vain löytyvän paljon kumpiakin).

(Tänään on muuten hyvä päivä. Katsoin peiliin ja siellä näkyi ei pelkästään normaalinnäköinen vaan myös oikeastaan ihan sievä tyttö).

6 kommenttia:

J kirjoitti...

Hyvin analysoitu. Eipä ole miesnäkökulmasta paljoa lisättävää.

Anonyymi kirjoitti...

Kannattaisi mennä tustustumaan niihin kuntosaleihin. Niitäkin on monenlaisia. On sellaisia joissa käy trendikkäitä ihmisiä ja sitten sellaisia kellarisaleja joissa on isoja rumia miehiä nostelemassa isoja painoja rumissa vaatteissa.

Näissä jälkimmäisissä saleissa käy varsin vähän naisia ja siellä käy varmaan aika paljon sellaisiakin tyyppejä jotka eivät ole mitenkään trendikkäitä.

Anonyymi kirjoitti...

Miehen ja naisen raittius on eri asia. Raitista naista suvaitaan baareissa, koska naisasiakkaat houkuttelevat myös miehiä asiakkaiksi. Toisinpäin ei juurikaan käy, ja raitis mies on baarinpitäjälle pelkkää turhaa massaa ja asiakastilan haaskausta.

Mies voi mennä baariin juomatta porukan mukana. Itse asiassa voi olla firmalle jopa hyödyllistä, koska selvät seuruelaiset todennäköisesti rauhoittavat juopuneempia ja järjestyksenpitokustannukset laskevat.

Huonoin mahdollinen asiakas on raitis yksinäinen mies. Siksi sellaisen olo on usein kapakassa orpo. Kukaan ei häntä vihaa eikä tahallaan sorra, vaan yrittäjä haluaa vain saada vaivannäöstään palkan.

Anonyymi kirjoitti...

Niin, usein olen baarissa kateellisena katsonut siellä yksikseen olevia naisia jotka vain juovat kahvia. He eivät ole mitenkään siellä yksinäisiä. Usein muut asiakkaat ja baarinpitäjä juttelevat heidän kanssaan ystävällisesti.

Mutta jos minä miehenä menen baariin juomaan vain kahvia, kohtelu on aivan toisenlaista. Siksi minun pitää vastentahtoisesti juoda sitä kaljaa jos haluan jonkinlaista sosiaalista elämää ylläpitää. Maailma ei ole reilu.

Veloena kirjoitti...

Tuo kohta 5 etenkin, kyllä joo. En ole koskaan tutustunut kehenkään baarissa, koska baarissa ei koskaan tutustu kehenkään.

No jaa, minut on kyllä heitetty baarista ulos, kun olen tilannut pelkkää vettä (ilmainen kyseisessä paikassa) kerta toisensa jälkeen enkä ole suostunut ottamaan edes teetä, heillä kun ei ollut yrttiteetä. Sitä paitsi baareissa hiukset ja vaatteet alkavat haista ällöttävältä (=tupakalta), höh.

Kiinnostavat miehet löytyvät harrastuksista. Niin se vaan on. En kyllä tiedä, löytyvätkö kiinnostavat naiset harrastuksista. Joo kai. (En osaa kuvitella, mitä miehet naisista noin yleisesti ottaen etsivät, eikä sillä ole kai väliäkään; eihän siinä olisi mitään mieltä, että yrittäisi olla ylipäänsä miellyttävä. Riittää, että on pari ystävää.)

Näkymätön tyttö kirjoitti...

Ei-trendikkäät kuntosalimiehet ovat vielä pelottavampia kuin trendikkäät (toisaalta hyvin monet asiat, mukaanlukien miehet ovat minusta pelottavia). Tiedän kyllä että kuntosalilla käyminen on ihan hyvä harrastus mutta minulle se ei sovi, tai ainakin ne muutamat kerrat kun olen käynyt niin oli kamalaa. Harrastan liikuntaa mieluummin yksin ja hyötyliikuntana, kävelen tai pÿöräilen koulumatkat ja muut.
En ollut itse asiassa tajunnut että raittiin naisen on helpompi olla baarissa yksin, ehkä sen takia etten juuri käy baareissa enkä varsinkaan yksin. Pitäisi varmaan kirjoittaa niistä vähistä baarikokemuksistani, ne olivat vähän outoja.
Suurin syy siihen miksi en Káy baareissa on se etten pyy valveilla kunnolla kymmenen jälkeen...

Ja unohdin laittaa tekstiin selvennyksen etten missään tapauksessa vihaa miehiä. Ainakaan kaikkia. Tai en oikeastaan edes ketään erityisesti.

Blog Widget by LinkWithin