15.10.2009

Violettia

Ompelukurssivaatteestani puuttuivat hihat ja pääntien ja helman ja hihojen käänteet ja kuvittelin tai toivoin että olisin saanut sen valmiiksi. En saanut, melkein koko kerta meni hihojen istutukseen saumurilla, se oli aika jännittävää (ompelusta tietämättömille asiaa voi selventää se että saumuri leikkaa samalla kangasta mikä tekee virheiden korjailun vähän haastavaksi), ja kaitaleen tekemiseen pääntiehen, niin että vaatetta voi käyttää ilman että kaikki näkevät minkäväriset rintsikat minulla on (mustat yleensä mutta ei niin hienot että niitä viitsisi esitellä, varsinkin kun tuo vaate voisi sopia työkäyttöönkin, jos joskus töihin pääsen). Tai sain leikattua kaitaleen ja harsittua sen kahtia taitetuksi renkaaksi.
Minusta on hauskaa miten huolelliseksi muutun kun opettaja on vaativa, oli aivan oikea päätös jatkaa kurssilla.
Vaatteesta saattaa tulla aika kiva, jos mikään ei mene pieleen, se on vähän mekkomainen tunika. Sen väri on minulle vähän vieras, violetti. Kangasta ostaessani se näytti enemmän munakoisolta tai luumulta (olen huomannut että pidän väreistä joita voi kuvailla ruoilla), mutta se taitaa olla tumma violetti. En tiedä onko minulla ollut ikinä sen värisiä vaatteita, olen aina vierastanut sitä. Ja minun on vaikeaa kuvitella minkä värin kanssa se sopii yhteen. Ei ainakaan vaaleanpunaisen, siitä tulee ikäviä ala-astemuistoja. Oranssi liian raju kontrasti, samoin tietysti keltainen (se on ehkä kamalin väriyhdistelmä minun silmissäni). Violetti taitaa sopia yhteen minusta vain toisten violettien kanssa, mutta minulla onkin vähän outo värien taju, esimerkiksi mustan yhdistäminen tummaan siniseen tekee pahaa. Ja toisaalta magenta ja punainen ja oranssi ovat loistava yhdistelmä. Kävin katsomassa jos Colorloversissa joku olisi osannut tehdä sellaisen yhdistelmän, josta pitäisin vaikka siinä olisi muutakin kuin violettia mutta useimmat paletit olivat minusta kauheita.
take_care_of_bizniss
Color by COLOURlovers
Tämä oli ehkä lähinnä sitä ja siinäkin värit ovat aika lähellä violettia.
sock_hop
Color by COLOURlovers
Love_in_winter
Color by COLOURlovers
Nämä ovat vähän samantyylisiä ja aika kivoja.
Colors_of_Derfell
Color by COLOURlovers
Kun väri taitetaan huurretuksi niitä on helpompi yhdistellä, kuten tässä, voimakkaat, tummat värit ovat vaikeita, ainakin minulle.

Raspberries
Color by COLOURlovers
Brightening
Color by COLOURlovers
Innostuin vähän leikkimään heidän väripaletintekotyökaluillaan ja kokeilemaan sellaisia yhdistelmiä joista pidän. Ensimmäinen perustuu yhteen tekemääni korttiin ja toinen syyshuiviini (joka ei ole vieläkään valmis mutta melkein). Luulin että olisin joskus rekisteröitynyt tuonne, mutta ilmeisesti en ollut, aika hauska ja kätevä paikka (ja nimien keksiminen tuntuu olevan vaikeinta, niin kuin minulle aina).

Kuvittelin ettei minulla olisi mitään kirjoitettavaa mutta näköjään olin taas väärässä.

6 kommenttia:

anu kirjoitti...

Ja tokihan violettia voi pitää myös mustan ja harmaan kanssa :) (ne on siitä hyviä "värejä", että melkeinpä kaikkea muuta voi pitää niiden kanssa. Paitsi sinulle sinistä mustan kanssa, ja minulle ei koskaan punaista harmaan kanssa :))

Näkymätön tyttö kirjoitti...

Kirkas punainen ja harmaa ovat kamala yhdistelmä :) Viininpunainen menee ja fuksia ja pinkki ja muut sellaiset. Minulla on kyllä ongelma violetin ja mustan tai harmaankin kanssa, tai ainakin sen kyseisen tumman violetin, minusta se ei sovi niidenkään kanssa. Mutta ne eivät riitele niin pahasti etten voisi käyttää tunikaa mustien farkkujen kanssa, jos siitä tulee pitokelpoinen enkä pilaa sitä jollain tavalla aivan viime hetkillä.

Olen hyvin nirso värien(kin) suhteen :)

anu kirjoitti...

Joo, juurikin se kirkkaan punainen ja harmaa on minulle kammoyhdistelmä. Liian jouluinen, Sopii vain tontuille;)

anu kirjoitti...

Kuulostaapa muuten paitsi mukavalta niin myös aika hyödylliseltä tuo ompelukurssi. Jos menet vielä saeuraavanakin vuonna, niin ehkäpä minäkin tulen:)

Anonyymi kirjoitti...

Hmm. en nyt ihan tarkkaan tiedä, millaista violettia tarkoitat, mutta puhdas violetti ja musta on minusta hyvin selkeä ja toimiva yhdistelmä. Vaikka makukysymyksiä nämä tietenkin ovat.

Jossain vaiheessa oli muistaakseni muotia yhdistää vaaleansinistä ja mustaa: minusta hirveä yhdistelmä, jossa vaaleansinisen raikkaus menee pilalle mustasta.

Maria

Näkymätön tyttö kirjoitti...

Seeds, harmaa ja punainen on minulle liian jouluinen yhdistelmä joulunakin :) Ja kurssi on hauska ja hyödyllinen kyllä, suosittelen.

Maria, vaaleansininen ja musta ovat kyllä ikävä yhdistelmä.
Tarkoittamani violetti ei kyllä näytä kotini hämärässä valaistuksessa enää niin violetilta, se on lähinnä ehkä tätä, kangas monitorin vieressä verrattuna, ja tuo väri ei ole kovin puhdas violetti, enemmänkin tumma luumu. Hassu kangas :)
Minusta kyllä violetti ei sovi mustan kanssa, oikeastaan musta ei minusta oikeasti sovi kovinkaan monien värien kanssa (mutta jotkut yhdistelmät siedän kun suuri osa vaatteistani on edelleen mustia), mutta minun värimieltymykseni ovat ehkä vähän kummallisia. Enkä paheksu jos muut ovat eri mieltä :)

Blog Widget by LinkWithin